niedziela, 29 czerwca 2014

Dzień 180

'A na śniadanie zrobię jajecznicę' - pamiętacie jak tym zdaniem Osioł próbował przekonać Shreka aby pozwolił mu z nim zamieszkać? ;)
Jajecznica pojawia się u mnie na drugie śniadanie przynajmniej raz w tygodniu, zazwyczaj w sobotę lub niedzielę. Dodatki uzależnione są od tego co po całym tygodniu zostało w lodówce ;) Tym razem był to por.

Dlaczego warto jeść jajka?


1. Są niskokaloryczne (50g ma około 71kcal, smażone na maśle w 100 g ma 216kcal). Zawierają 13 witamin i minerałów, białko i antyoksydanty. Są źródłem wielu witamin m. in. A, E, D, K oraz B2, B9 i B12, kwasu pantotenowego oraz składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i magnezu, selenu i jodu oraz choliny niezbędnej do prawidłowego działania mózgu.

2. Jajo jest źródłem łatwo przyswajalnego, pełnowartościowego białka. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała białko jajka za wzorcowe, przez co wykorzystuje się je jako wzór do pomiaru zawartości aminokwasów w innych produktach.

3. Wzbogacenie diety w białko jaja, przyczynia się do większej stabilizacji poziomu cukru we krwi, co powoduje utrzymywanie się uczucia sytości przez dłuższy czas. Dzięki temu, włączenie jaj do diety, może wspomóc proces odchudzania, zapewniając tym samym dostarczenie organizmowi białek, z których to budowana jest masa mięśniowa.

4.
Jaja stanowią ważne i cenne źródło naturalnych składników odżywczych. Polacy zjadają w ciągu roku ok. 15% mniej jaj niż mieszkańcy krajów Europy Zachodniej co oznacza, że powinniśmy poprawić swoje zwyczaje żywieniowe stawiając na naturalne produkty wysokiej jakości.

5.
Żółtko jaja zawiera luteinę, która poprawia widzenie, a także chroni gałkę oczną przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB oraz zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Zawarta w jajku luteina i zeaksantyna mają właściwości obniżające ryzyko wystąpienia raka jelita grubego oraz chorób serca.

6.
Jajko, poza funkcją reprodukcji organizmów, od zawsze było jednym z najcenniejszych elementów diety w łańcuchach pokarmowych, począwszy od mikroorganizmów, przez dinozaury, a na współczesnych drapieżnikach i… ludziach kończąc.

7. Naukowe opinie dotyczące cholesterolu zawartego w jajach zmieniły się w ostatnich latach. Pomimo, że w jajach znajduje się cholesterol, to zawiera ono również lecytynę, która ogranicza jego odkładanie się w organizmie i redukuje ryzyko związane z występowaniem chorób układu krążenia.

Jaką jajecznicę lubicie najbardziej? Ja chyba nie mam swojej ulubionej wersji. Zależy ona od nastroju i (jak pisałam wyżej) zawartości lodówki ;) Jednak bardzo lubię wersję z pieczarkami, do tego pieczywo pełnoziarniste z białym serkiem i papryką mmm :)

Jeśli chodzi o ćwiczenia zrobiłam dziś callanetics ponieważ dzień wolny miałam w piątek ;)

Dobrego tygodnia :)

6 komentarzy:

  1. No to powiem szczerze, że tym postem o jajkach jestem zaskoczona, bo się temu więcej się o nich dowiedziałam xD Blog jest bardzo ciekawy i widać, że masz prawdziwą motywację w swoim postanowieniu, życz mi jej także bo ja zaczynam się od jutra ;)
    Zapraszam do mnie http://my-fit-surface.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie trzymam kciuki za wytrwałość :))) Spokojnie, na pewno dasz radę!
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. ostatnio zajadałam się omletem z rukolą i pomidorkami koktajlowymi i fetą, no niebo w gębie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę koniecznie spróbować, bo podoba mi się to połączenie :))) Przypomniałaś mi, że bardzo lubię też jajecznicę i omlety z dodatkiem szpinaku :)

      Usuń
  3. dzięki za wiadomości o jajkach :D na pewno je jakoś wykorzystam :D
    Od niedawna sama zaczęłam bloga :) Serdecznie zapraszam: http://motywaator.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Czekam na Wasze komentarze - każdy będzie dla mnie motywacją
Podpisywanie się pod komentarzem ułatwi mi odpisywanie Wam :)
Dziękuję:)


Waiting for your comments - all of them will be motivation for me
Thank you:)