piątek, 10 sierpnia 2012

Dzień 213 - jak dokładnie zmierzyć poziom tłuszczu :)

Dzień odpoczynku od ćwiczeń spowodowany pogodą. Mieliśmy nadzieję na powtórkę z wczoraj ale po południu się rozpadało :(
No nic, mówi się trudno...
Najlepsze jest to, że w kiedy rozmawiałam z mężem (wielkie buziaki dla Ciebie :*) okazało się, że w UK dziś było około +28'C, słońce, bezchmurne niebo i bezwietrznie.
Zaczynam podejrzewać, że słońce mnie nie lubi ;)

Dziś chciałabym pokazać Wam jak najdokładniej zmierzyć sobie poziom tłuszczu ;)
Ja zostałam uświadomiona i zmierzona przez Natalię i Szymona - dzięki :) pozdrawiam Was gorąco :)))

Będzie Wam potrzebna suwmiarka zwykła lub typowa do pomiaru tłuszczu (zwana z ang. caliper).
Ta zwykła podobno boli ;)
Ja zostałam zmierzona takim sprzętem:



Mierzenie nie jest trudne. Należy złapać około pięciocentymetrowy 'odcinek' skóry i pozwolić się zmierzyć - tak jak na zdjęciach:







caliper należy zacisnąć na tyle mocno aby widoczny był zielony pasek, podejrzewam że siła nacisku będzie zaznaczona różnie w różnych urządzeniach



W zależności od płci grubość fałd tłuszczowych mierzy się w różnych miejscach.
Wyniki sumujemy i podstawiamy pod wzór.

Pomiar tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Mierzymy - klatkę, koło pempka(chwytamy w linii pionowej) oraz udo (w lini pionowej).
Wynik oczywiście w milimetrach.

I teraz wzór na obliczenie zawartości tkanki tłuszczowej:

Body density = 1.1093800 - (0.0008267 * X3) + 0.0000016 * X3^2) - (0.0002574 * X4)

Gdzie:

X3 = Suma pomiarów(klatka, pempek, udo)
X3^2 = Suma pomiarów(klatka, pempek, udo) podniesiona do potęgi drugiej.
X4 = Wiek w latach.

W ten sposób obliczyliśmy Body density. A teraz aby obliczyć procentową zawartość:

BF% = (457/Body density) - 414.2

lub

BF% = (495/Body density) - 450

I otrzymujemy procentową zawartość tłuszczu. ;)

jak by ktoś nie wiedział o co chodzi ze znakami to

/ - dzielenie
* - mnożenie
^ - potęga

Pomiar tkanki tłuszczowej u kobiet.

Kobiety muszą zrobić pomiary tricepsu (należy złapać go wzdłuż biegnącego mięśnia trójgłowego w połowie drogi do barku i łokcia), uda oraz bioder.

A teraz wzór:

Body density = 1.099421 - (0.0009929* X3) + (0.0000023 * X3^2) - ( 0.0001392 * X4)

Gdzie:
X3 = Suma pomiaru tricepsu, bioder oraz uda
X3^2 = Suma pomiaru tricepsu, bioder oraz uda podniesiona do potęgi drugiej.

X4 = Wiek w latach.
i tak samo jak u mężczyzn przenosimy pomiary na ten wzór, aby wyliczyć procentową zawartość:

BF% = (457/Body density) - 414.2

lub

BF% = (495/Body density) - 450

Aby uzyskać jak największą dokładność, zróbcie co najmniej 3 razy pomiary, dla tych pomiarów zmierzcie %bf i wyliczcie średnią (zwłaszcza jeżeli nie macie fałdomierza)
Radzę stosować tą metodę do sprawdzania postępów w diecie bo jest najbardziej wiarygodna, życzę niskich pomiarów

Źródło - http://low-carb.org/lylemcd/skinfold.htm


Mój osobisty wynik na 22 lipca to 25,10% czyli znacznie bardziej optymistycznie niż podawała moja waga łazienkowa :D ale jeszcze trochę do osiągnięcia zamierzonego celu :)

Mam nadzieję, że wykorzystacie te informacje i zmierzycie się dokładnie :)

Udanego weekendu :)

6 komentarzy:

  1. o jak dla mnie to trochę skomplikowane ...
    fajnie jakby ktoś mnie zmierzył :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie jest takie trudne ;) poproś męża o pomoc - na pewno dacie radę :)

      Usuń
  2. W taki razie jesteśmy w tym samym punkcie jeśli chodzi o dążenie do celu jakim jest niższa zawartość tłuszczu :) Też mam 25%, mierzone na profesjonalnej wadze. Tylko, że moje nogi ani trochę nie przypominają Twoich! Ech, jednak zanim skóra po odchudzaniu się wchłonie minie pewnie jeszcze trochę czasu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale jak już się wchłonie (a na pewno tak będzie) będzie super!
      :)

      Usuń
  3. mnie wychodzi 14% bf .. chyba już powinnam przestac się odchudzac :D
    Talia : 10mm
    Udo 14 mm
    Triceps 10 cm

    a waze 53 i zalezalo mi zeby tak nisko zejsc.. ale nizej to chyba juz nie ma po co bo i tak juz okresu nie mam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dużo poniżej normy :( Zaczęłabym się chyba martwić...
      Mogę zapytać ile masz wzrostu?

      Usuń

Czekam na Wasze komentarze - każdy będzie dla mnie motywacją
Podpisywanie się pod komentarzem ułatwi mi odpisywanie Wam :)
Dziękuję:)


Waiting for your comments - all of them will be motivation for me
Thank you:)